V roce 2022 jsme se rozhodli, že chceme další věci dělat trochu jinak než ostatní záchranky. Chceme, aby naši zaměstnanci byli nejen spokojení ve své práci, ale aby se v ní ti, co mají zájem a potenciál také neustále rozvíjeli a posouvali. Proto jsme zavedli Program individuálního rozvoje zaměstnanců (PIRZ) v rámci tzv. talent managementu. Výběrové řízení na podzim roku 2022 bylo jen začátkem.
Vyzvali jsem všechny naše zaměstnance bez ohledu na jejich pracovní zařazení, aby se přihlásili s projektem, který je v souladu s vizí a cíli naší organizace a může ji posunout dál. Stanovili jsme si kapacitu na vedení až tří projektů po dobu roku 2023. Přihlásili se čtyři zájemci a my tak mohli vybrat nejlepší tři projekty. Všechny vybrané projekty představili zdravotničtí záchranáři. Shodou okolností se všechny zaměřovali na jinou cílovou skupinu, přesto měly jedno společné – výrazný potenciál posunout Zdravotnickou záchrannou službu Karlovarského kraje o velký kus dopředu.
Věra Luhanová se zaměřila na koordinaci paliativní a jiné návazné péče. Pokud operátorky při příjmu tísňového volání nebo naše posádky na místě zásahu vyhodnotí, že by pacient profitoval z paliativní nebo jiné návazné péče, udělají poznámku do zdravotnické dokumentace. Na jejím základě pak Věrka nebo její kolegyně Táňa kontaktují pacienta nebo jeho rodinu, aby zjistili jejich aktuální zdravotní potřeby. Ve spolupráci s jinými organizacemi se pak pokusí nastavit péči pro pacienta tak, aby nemusel volat záchranku, protože si neví rady, ale měl kontakt na organizaci, která umí jeho stav řešit efektivněji než my. Je tak spokojený nejen pacient, který dostává péči, kterou potřebuje, ale také my, protože nám zbývá více kapacit pro pacienty, kteří potřebují přednemocniční neodkladnou péči, kterou záchranná služba zajišťuje. Tento projekt se tedy zaměřoval na naše pacienty.
Marek Gusty přišel s myšlenkou rozvoje interního školení zaměstnanců. Marek připravuje dobrovolná školení pro naše záchranáře, kde jsou simulovány nejrůznější modelové situace, různých zdravotních obtíží, které mohou záchranáře v terénu potkat. Ti si prohlubují své znalosti a dovednosti. Musíme říci, že ačkoliv tyto školení jsou dobrovolná a nad rámec povinného vzdělávání na naší záchrance, je o ně obrovský zájem a musíme neustále přidávat další termíny. V rámci Markova projektu se také dokážeme ještě více věnovat kolegům v adaptačním procesu nebo těm, kteří se chtějí dobře připravit na nějakou záchranářskou soutěž či kvalifikační zkoušku. Marek se svým projektem cílil na naše zaměstnance.
A Simona Kratochvílová? Ta vytvořila podcast ZÁCHRANKA, který nabízí jedinečný pohled do našeho světa záchranářství. Simona v podcastu posluchače seznamuje s fungováním naší záchranné služby. Za pouhý rok existování jsme nasbírali kolem 300 sledujících, a to je výsledek, ve který jsme ani nedoufali. Simony projekt se tedy zaměřoval na veřejnost. A protože ji to opravdu baví, přihlásila se do výběrového řízení na vedoucí PR oddělení naší záchranky, ve kterém nakonec zvítězila.
Je třeba podotknout, že všichni tři výše jmenovaní vedli po dobu jednoho roku svůj projekt jako dobrovolníci, a tedy ve svém volném čase. A co za to od naší záchranky dostali? Zejména úhradu nákladů na vzdělávání v oblasti svého projektu, organizační podporu s administrací projektu, nové kontakty a hlavně zkušenosti, které zvyšují jejich profesní úroveň a rozhled.
Úspěch PIRZ ukázal, že investice do aktivních zaměstnanců s vysokým potenciálem je výbornou investicí s dlouhodobým profitem pro obě strany. Nejenže se rozvíjejí naši kolegové, ale v mnoha oblastech tím posouvají i naši záchranku. Jejich projekty mají přímý dopad na kvalitu péče o pacienty, ale také na znalosti a dovednosti našich záchranářů a lepší komunikaci s veřejností, kterou považujeme za velmi důležitou. V současné době všechny tři programy dále pokračují a dostávají se na další levely.
A co je na tom nejlepší? Tohle je teprve začátek. Po vyhodnocení pilotního ročníku PIRZ se vedení záchranky rozhodlo vyhlásit ročník další. Jsme totiž přesvědčení, že když rostou naši lidé, roste s nimi i kvalita a rozsah našich služeb.