Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Zdravotnická záchranná služba Karlovarského kraje > Aktuality > Tiskové zprávy > EVROPSKÝ DEN ZÁCHRANY ŽIVOTA, PROJEKTY ZZS KVK ANEB KDYŽ SLOVA NESTAČÍ

EVROPSKÝ DEN ZÁCHRANY ŽIVOTA, PROJEKTY ZZS KVK ANEB KDYŽ SLOVA NESTAČÍ



Datum konání:
20.10.2020

Minulý týden byl Evropský den záchrany života a my bychom rádi znali Vaše příběhy. Pokud jste pomáhali někomu zachránit život a chtěli byste se takový příběh s námi podělit, napište nám ho. Vybereme ten nejzajímavější a autora odměníme. I my stále pracujeme na tom, abychom veřejnosti co nejvíce pomáhali při první pomoci. Zdravotnická záchranná služba Karlovarského kraje se nyní věnuje několika projektům, které posouvají první pomoc zase o stupínek výš. Rádi bychom představili dva projekty, které se záchranou života souvisejí. Mají jedno společné motto „když slova nestačí“. Prvním je telemedicína, respektive jedna z částí - videopřenos z místa události. Druhým je záchranný řetězec.

 „Jsme malou progresivní organizací, která flexibilně reaguje na nejnovější vývojové trendy.  ZZS KVK se již několik let zabývá tématem telemedicíny. Využití moderních komunikačních metod je cestou, kterou se hodlá naše organizace nadále ubírat a podílet se tak na rozvoji medicíny. Chceme i nadále zajišťovat přednemocniční neodkladnou péči založenou na využití moderních technologií a vysoce odborné práci našich zdravotníků. Považujeme za důležité, aby tato činnost byla podpořena kvalitní spoluprací s ostatními složkami IZS, dalšími našimi partnery a veřejností. Z těchto důvodů jsme se zaměřili na několik projektů, které naši vizi a cíle podporují.“ Uvedl MUDr. Jiří Smetana, ředitel organizace.

 

Záchranný řetězec

Abychom mohli vysvětlit význam projektu, musíme nejprve vysvětlit samotný pojem „Záchranný řetězec“. Jedná se o souběh aktivit, který zajišťuje co nejplynulejší péči o pacienta. Z našeho pohledu vypadá asi takto:

ZR_sipky.png

Cílem tohoto projektu je vytvořit komplexní, funkční a co nejpevnější záchranný řetězec. Pokud některá z částí řetězce nezafunguje, nebude záchrana zdaleka tak efektivní. Je třeba zdůraznit fakt, že veřejnost (laik, volající na 155) je základním pilířem úspěšné pomoci člověku v ohrožení života či se zdravotními potížemi.

Rozhodli jsme se tedy pro jednotlivé tematické kampaně, které ukáží nejen samotné postupy první pomoci, ale také připomenou důležitou roli veřejnosti v záchranném řetězci. První kampaní je „Řešení náhlé zástavy oběhu, zvýšení šancí na přežití“. Ta ukazuje jak postupovat při laické resuscitaci. Partnerem této kampaně je magistrát města Karlovy Vary, který nakoupil volně stojící automatizované externí defibrilátory do vytipovaných lokalit. Dále jsme ve spolupráci s Dopravním podnikem KV polepili jeden z meziměstských autobusů právě tématikou první pomoci při zástavě oběhu, aby byla veřejnosti neustále na očích.

V projektu plánujeme i nadále pokračovat a budeme rádi, když se základna partnerů, kteří se do něj zapojují, rozšíří. Nejde totiž jen o finanční podporu, ale také o společenskou odpovědnost a zájem společně pomoci chránit životy a vytvořit pevný a funkční záchranný řetězec, který dává vyšší šanci člověku v nouzi na přežití a návrat do běžného života.

 

Telemedicína a videopřenos z místa události

Když tvůrci Aplikace Záchranka přišli s další revoluční změnou „Tísňové volání nové generace“, neváhali jsme se do projektu zapojit. Přesně totiž zapadá do naší vize a odpovídá našim cílům.

Od volajícího nejprve musím zjistit informace pro vyslání výjezdové skupiny na místo události, tedy adresu, kolik je na místě osob, které potřebují naši pomoc a jaký je druh zranění. Tím ale má práce nekončí, musíme se společně o pacienta postarat do doby, než bude v péči našich záchranářů. Dnes se již dotazujeme, jestli je možné zrealizovat videohovor. Tato otázka přichází v době, kdy už je pacientovi první pomoc poskytována telefonickou instruktáží a je čas věnovat se větším detailům. Používáme ho k dokreslení a upřesnění situace na místě, ale také k ověření mechaniky dýchání nebo u úrazových stavů. Pro spoustu volajících je také problém popsat nějaké příznaky či zranění nebo třeba právě dýchání. Při pohledu na místo zásahu člověka taky napadnou věci, které by v rámci klasického hovoru nezazněly. Jako operátorka se musím spolehnout na to, co mi volající řekne a s tím pracovat. Díky téhle technologii mohu ale vidět to, co vidí volající a všimnout si věcí, které mohou být důležité. Už jsme se několikrát přesvědčili, že zejména pro bezpečnost pacienta i ostatních přítomných je technologie velkým přínosem.“ popisuje své zkušenosti s videopřenosem Sofie Väterová, operátorka linky 155 ZZS KVK.

„Jedná se o doplněk standardního procesu volání na linku 155. O zahájení videopřenosu rozhoduje operátor linky 155. V případě, že potřebuje vidět místo události, nebo zranění pacienta, zašle přes SMS odkaz, jehož otevřením se videopřenos zahájí, a to bez přerušení hovoru. Tento systém testují naše operátorky na lince 155 již několik měsíců v ostrém provozu.“ upřesnil fungování videopřenosu Bc. Radek Hes, vedoucí zdravotnického operačního střediska ZZS KVK.

Videopřenos je možné zrealizovat i v případě, že nemáme aplikaci Záchranka nainstalovanou, jediné, co je potřeba, je připojení mobilu k internetu. Na druhou stranu nám volání přes aplikaci Záchranka může velmi usnadnit práci a zkrátit čas, díky jejím funkcím. Jestli aplikaci nemáte nainstalovanou v mobilu, rozhodně to udělejte. Je zdarma a každý den pomáhá zachraňovat životy.