Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Zdravotnická záchranná služba Karlovarského kraje > Aktuality > Tiskové zprávy > OBNOVA VOZOVÉHO PARKU ZÁCHRANKY

OBNOVA VOZOVÉHO PARKU ZÁCHRANKY



Datum konání:
25.8.2014

 TZ 25.8.2014

OBNOVA VOZOVÉHO PARKU ZÁCHRANKY

 Vozový park Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje najede za rok více jak 1,600.000 km. Což v průměru představuje 73.000 km na jedno auto. Každý náš vůz tedy zestárne za jeden rok o 10 let v porovnání s vozem běžného obyvatele. Proto je pravidelná revitalizace vozového parku velice potřebná. Obměny vozového parku se snažíme docílit v rámci projektu IOP 23. Dále z úspor ZZS KVK plánujeme nakoupit „novorozeneckou sanitku“ a vozidlo pro velkokapacitní převozy pro mimořádné události z dotace na krizovou připravenost.

 Cílem Záchranky Karlovarského kraje je provést obnovu alespoň v minimální výši, tzn. u vozů na hranici provozuschopnosti, které většina vozů dosáhne v roce 2016. Tato obnova přestavuje:

 -          pořízení 5 vozidel RZP z operativního leasingu v roce 2014

 -          pořízení 5 vozidel RZP z operativního leasingu v roce 2015

 -          pořízení 14 vozidel RZP ve výzvě č. 23. Z IOP v roce 2015

Když k 24 nově pořízeným sanitkám přičteme 7, které nám ze současného vozového parku zbydou, dostaneme se na 31 sanitek, což činí 61 % záložních vozidel. Nutné procento záloh se pohybuje mezi 50 % - 100 %. V současné době je situace taková, že záloh není mnoho a nelze tak zálohou pokrývat pouze jednu oblast. Je strategicky velice náročné „točit“ zálohy mezi jednotlivými výjezdovými základnami. Současný stav vozového parku nelze hodnotit podle stáří jednotlivých vozů. Některé staré a ojeté mají najeto méně než novější. Šlo o péči o vozy, respektive o jejich logistiku. Situaci se snažíme napravovat rotací vozů. Je nutné zmínit, že všechny vozy, které máme ve výjezdu, jsou 100% bezpečné pro pacienty. Dostává se jim pravidelné péče v autoservisu. To je ale také důvod obměny vozového parku, jelikož je jejich provoz čím dál dražší.

 

PŘEVOZY NEDONOŠENÝCH NOVOROZENCŮ NEBO V KRITICKÝCH STAVECH

 Zdravotnická záchranná služba Karlovarského kraje zajišťuje ve spolupráci s týmem lékařů neonatologů a neonatologických sester z karlovarské nemocnice intenzivní transporty nedonošených a patologických novorozenců na vyšší pracoviště. Společně také zajišťují převozy miminek, u kterých došlo k náhlé změně zdravotního stavu, jež vyžadují specializovanou péči. Transport se provádí mezi oddělením pro novorozence nižšího stupně a novorozeneckou jednotkou intenzivní péče vyššího stupně v jiné nemocnici, a to velmi často znamená i cestu mimo Karlovarský kraj. Potřeba této služby vykazuje rostoucí tendence. Intenzivní transporty novorozenců jsou tedy nedílnou součástí regionálního systému péče o novorozence.

Vozidlo musí splňovat veškeré bezpečnostní nároky kladené na sanitní vozidlo ZZS. Sanita je vybavena jako vozidlo Rychlé lékařské pomoci, doplněno o nosítka s vyhřívaným inkubátorem. V současné době vlastní Zdravotnická záchranná služba Karlovarského kraje jedeno takové sanitní vozidlo pořízené v roce 2007. V případě jeho poruchy, nebo jeho odstavení z provozu nedisponuje ZZS adekvátní náhradou.

ZZS KVK vykoná takových převozů asi 120 rok. Tato služba je naprosto nezbytnou věcí, která je esenciální pro provoz perinatologického centra v Karlovarském kraj. Navíc počet převozů roste každý rok. Novým principem provozu bude nyní pohotovost řidičů ZZS KVK, jako doprovod novorozence pak bude tým neonatologů a sester z KKN. Do současnosti se jednalo o řidiče ZZS z výjezdu.

  

VOZIDLO PRO VELKOKAPACITNÍ PŘEVOZY PRO MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI Z DOTACE NA KRIZOVOU PŘIPRAVENOST

Vozidlo je potřebné. Otázka jejího pořízení je v plánu, stejně tak jako posílení spolupráce s HZS. Např. nyní nakupujeme i transportní plachty s nosností 280 kg. Obézních pacientů přibývá a provoz je třeba adaptovat tak, aby takovému člověku bylo též možno pomoci. Ale to není jediný účel, kterému poslouží. Povinnost mít takový speciál neexistuje, využití je nízké, proto volíme možnost jejího využití pro transport  i více pacientů najednou v případě mimořádné události s hromadným výskytem poškození zdraví, hromadné dopravní nehody apod. Technické detaily, nosnost, specifikace bude teprve vytvářena a využijeme zkušeností od těch, kteří již takové sanitní speciály mají.

Je nutné zmínit, že při takových transportech je často velmi důležitá pomoc hasičů a často probíhá nyní za improvizovaných podmínek. Sanita by měla být financována z dotace z ministerstva zdravotnictví. 


plyšák Kryštůfek